Chytré Veselí získává reálné obrysy

3 min čtení

11. 1. 2021

Město Veselí nad Moravou před necelým rokem úspěšně uvedlo do rutinního provozu další část projektu Chytrého Veselí. Portál občana od společnosti Gordic nabízí možnosti řešení různých životních situací, zabezpečenou komunikaci s úřadem a také úhradu poplatků z pohodlí domova.

V době, kdy o problémech souvisejících s pandemií Covid-19 neměl nikdo ani tušení a pouze velký pesimista v ní viděl vážnou hrozbu pro ekonomiku a život v naší zemi, odstartovala na úřadě realizace tohoto projektu. Jak se později ukázalo, přišel právě včas. Pomohl totiž nejen v době největších omezení, ale také nabídl občanům města větší pohodlí při vypořádání jejich závazků. Navíc zajistil snadnější přístup k některým službám, které úřad poskytuje.

Chtěli jsme usnadnit komunikaci mezi občanem a úřadem, a zvláště v období pandemie se tento nápad jevil jako progresivní. Zaplatit za odvoz odpadu z pohodlí domova, podat žádost o grant online, zpracovat formuláře či závazky vůči městu tak lze díky Portálu občana klidně z karantény,“ vyjmenovává výhody jeho zavedení mluvčí Veselí nad Moravou Žaneta Jančaříková.

Výhody systému Portálu občana od společnosti Gordic, přímo propojeného s ekonomickým systémem a systémem spisové služby, zajišťují mnohem větší komfort také samotným referentům úřadu při zpracování dokumentů nebo plateb. Díky napojení na spisovou službu se z něj stává další zabezpečený kanál, který umožňuje jeho uživatelům komunikovat s úřadem. „Formuláře zadané do systému lze podle typu nastavit tak, aby bylo možné je ukládat do počítače, tisknout, a především je přímo poslat do spisové služby GINIS. Občan poté může online kontrolovat aktuální stav vyřízení jeho žádosti,“ představuje další přednosti Petr Šplíchal, který Portál občana ve Veselí implementoval.

Město Veselí nad Moravou umožňuje lidem lépe komunikovat s úřadem prostřednictvím Gordic Portál občana

Město si také poradilo s překážkou, kdy je potřeba pro identifikaci občana v systému používat portál národního bodu pro identifikaci (NIA).

Jedná se o systém, který v sobě zahrnuje několik kroků, které je potřeba provést při registraci. Někteří ho ale hodnotí jako složitý, proto jsme zřídili funkci koordinátora Portálu občana, který zejména starším občanům aktivně pomáhá, se v něm zorientovat,“ dodává Jančaříková.

Město si dalo za cíl získat tisíce uživatelů, a to se mu daří postupně naplňovat. Počet registrovaných zájemců se totiž neustále zvyšuje. Za necelý rok je jich více než osm stovek. Toto číslo jistě nebude konečné a zvýší se také díky bankovní identitě, soukromému MojeID nebo čipové kartě I.CA, což potvrzuje i mluvčí úřadu. „Každá další funkce navíc, kterou Portál občana nabídne, může nalákat další zájemce.“ Navyšování počtu uživatelů má pomoci také sleva na některé poplatky. „Město se rozhodlo upustit od zasílání složenek, čímž šetří nejenom náklady spojené s tiskem a rozesíláním, ale také přírodu. 20% sleva na poplatek za komunální odpad a psy, kterou město poskytuje při využití tohoto systému, má občany motivovat ke zřízení přístupu na portál,“ dodává mluvčí.

Portál občana umožňuje hradit poplatky z pohodlí domova bez nutnosti návštěvy úřadu

Město Veselí nad Moravou nehodlá usnout na vavřínech a stále se zlepšující trend chce podpořit přidáváním dalších služeb do portfolia svého portálu.

Plánujeme velké rozšíření. Pro začátek minimálně jeden formulář/požadavek z každého odboru, aby se úředníci naučili s portálem pracovat, využívali jej a zvyšovali tak povědomí veřejnosti o této funkci. V dohledné době tak budou moci naši občané žádat například o kácení rizikových dřevin online či hlasovat v participativním rozpočtu, který město loni spustilo,“ říká Žaneta Jančaříková.

Lidé, kteří si už zaregistrovali svoji elektronickou identitu, využívají elektronickou občanku, nebo i ti, kteří o využití Portálu občana ve Veselí nad Moravou uvažují, tak mají jistotu, že s úřadem budou moci řešit své záležitosti v čím dál větší míře a rychlosti.