Bratři Řezáčovi promluvili o digitální revoluci na konferenci v Mikulově

2 min čtení

10. 9. 2020

Období pandemie, kterým jsme si před několika měsíci prošli, ovlivnilo nejen životy nás všech, ale také více upozornilo na nutnost uspíšení digitalizace agend. Ze dne na den jsme ztratili osobní kontakt s úřady a veškerou komunikaci bylo nezbytné přesunout do online prostředí. Covid-19 nám ale ukázal, že dokážeme být daleko flexibilnější a dovedeme věci realizovat mnohem rychleji, než tomu bylo dříve. Navíc od základu změnil priority mnohých úřadů.

Právě této problematice se ve svém vystoupení na 12. ročníku konference E-government v Mikulově věnovali bratři Marek a Michal Řezáčovi ze společnosti Gordic. ,,Zjistili jsme, že úřady teď mají zcela jiné potřeby a my v tu chvíli netušili jaké. Řekli jsme si, že jediné, co můžeme dělat, je probírat s jednotlivými zákazníky, jak v současné době jejich pracoviště fungují. Nejednou jsme se setkali s tím, že přivítali naši snahu zjistit jejich konkrétní potřeby. Průzkum nám zároveň ukázal odlišnost jejich vnímání digitalizace,” vysvětluje Marek Řezáč, ředitel pro strategický rozvoj a IoT. Během svého vystoupení proto apeloval na organizace státní správy, samosprávní celky i dodavatele digitálních technologií, aby vnášeli do otázek digitalizace i pohledy koncových uživatelů.

Pokračovatelé rodinné firmy Gordic taktéž upozornili na nutnost zjednodušení komunikace mezi občanem a jednotlivými úřady. Města sice provozují Portál občana, ale nevyužívají ho zdaleka tak efektivně, jak by mohla. ,,V mnoha případech je odkaz na Portál občana zanořený hluboko na webových stránkách města. Navíc jsou formuláře natolik složité a psané formálně, že člověk bez znalosti legislativy není schopen jim porozumět. Je proto nejenom na vládních institucích, ale také na nás - dodavatelích, abychom se na digitální služby dívali z více úhlů pohledu a snažili se do nich vnést potřeby jednotlivých uživatelů,” upřesňuje Marek Řezáč.

Podle ředitele pro strategický rozvoj a kybernetickou bezpečnost Michala Řezáče digitalizace výrazně ovlivní způsob komunikace s úřady. Pomoci má právě propracovanější a uživatelsky přívětivý Portál občana. ,,Naším cílem je, aby lidé měli přístup ke všem důležitým informacím z jediného místa, ať už z mobilu, počítače nebo tabletu. Z domu i ze zahraničí vyřešíme všechny důležité životní situace, bezpečně uhradíme poplatky online a to prostřednictvím bankovního převodu nebo QR kódu.”

Digitalizace státní správy nám zlepšuje životní komfort. Zvykli jsme si na e-neschopenky, e-recepty nebo možnost elektronicky žádat o řidičský průkaz či průkaz totožnosti. Následovat budou další služby. Aby fungovaly co nejefektivněji musí je dodavatelé vyvíjet na základě potřeb uživatelů. Ty zjistí, pokud budou se svými zákazníky komunikovat a jejich požadavky přetvoří ve výsledný produkt.

Záznam z konference si můžete pustit zde: