Změna vyhlášky o rozpočtové skladbě | GORDIC
Změna vyhlášky o rozpočtové skladbě
Dne 10. 9. 2025 byla ve Sbírce zákonů zveřejněna vyhláška č. 336/2025 Sb., kterou se mění vyhláška č. 412/2021 Sb., o rozpočtové skladbě.
Vyhláška má dělenou účinnost, změna v odpovědnostním a odvětvovém třídění má účinnost den po dni jejího vyhlášení ve Sbírce zákonů, ostatní změny jsou s účinností od 1. 1. 2026.
Změny v Příloze 1 Odpovědnostní třídění:
Změna v názvu kapitoly
Kapitola 309 Kancelář veřejného ochránce práv
Kapitola 309 Kancelář veřejného ochránce práv a ochránce práv dětí
Z důvodové zprávy:
„Ve vyhlášce o rozpočtové skladbě se mění název rozpočtové kapitoly, která přísluší Kanceláři veřejného ochránce práv. Tato organizační složka státu rozšiřuje svůj název o novou kompetenci ochránce práv dětí, což se musí odrazit i v názvu její rozpočtové kapitoly. Novela zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, přinášející tuto změnu, nabyla účinnosti už od 1. července letošního roku, na což reaguje novela vyhlášky účinností změny názvu kapitoly již dnem následujícím po dni vyhlášení. Současně se mění i název paragrafu odpovídající výdajům této Kanceláře v příloze upravující odvětvové třídění.“
Změny v Příloze 2 Druhové třídění:
Přidána nová položka:
Položka 1235 – Příjem z poplatku za výrobu elektřiny ve výrobně elektřiny využívající energii větru
Z důvodové zprávy:
„Dochází k založení nové příjmové položky v podseskupení týkajícím se příjmů ze zvláštních daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění ze zboží a služeb v tuzemsku. Nová zákonná úprava přináší nový poplatek za výrobu elektřiny ve výrobně elektřiny využívající energii větru, který bude převážně příjmem rozpočtů obcí. Pro příjem z poplatku se z evidenčních důvodů zavádí samostatná příjmová položka.
Konkrétní zákonnou oporu představuje zákon č. 249/2025 Sb., o urychlení využívání některých obnovitelných zdrojů energie a o změně souvisejících zákonů (zákon o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie). Jedná se o novelu zákona č. 165/2012 Sb. Zavádí se nový poplatek za výrobu elektřiny ve výrobně elektřiny využívající energii větru, jehož výnos je z 98 % příjmem obce, na jejímž katastrálním území je výrobna elektřiny využívající energii větru umístěna a z 2 % příjmem správce poplatku, kterým je obecní úřad obce s rozšířenou působností, nebo Magistrát hlavního města Prahy. Zákon nabyl účinnosti dnem 1. srpna 2025 a poplatek podle něj bude ukládán od roku 2026.
S ohledem na současný přístup, kdy téměř každý příjem z poplatku má samostatnou položku, a s ohledem na potenciální významnost informace o výši příjmů obcí z tohoto poplatku je navrhováno zavedení samostatné položky pro zatřídění příjmu z tohoto poplatku. O zařazení příjmu z tohoto poplatku do podseskupení 123 bylo rozhodnuto z důvodu, že tento nový poplatek je upraven ve stejné části zákona č. 165/2012 Sb., ve které je upraven současný odvod z elektřiny ze slunečního záření. Příjem z tohoto odvodu je totiž zatříděn na položce 1234.“
Změny v Příloze 3 Odvětvové třídění:
Změněn název paragrafu:
Paragraf 5470 – Kancelář veřejného ochránce práv
Paragraf 5470 – Kancelář Veřejného ochránce práv a ochránce práv dětí
Z důvodové zprávy:
„Ve vyhlášce o rozpočtové skladbě se mění název rozpočtové kapitoly, která přísluší Kanceláři veřejného ochránce práv. Tato organizační složka státu rozšiřuje svůj název o novou kompetenci ochránce práv dětí, což se musí odrazit i v názvu její rozpočtové kapitoly. Novela zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, přinášející tuto změnu, nabyla účinnosti už od 1. července letošního roku, na což reaguje novela vyhlášky účinností změny názvu kapitoly již dnem následujícím po dni vyhlášení. Současně se mění i název paragrafu odpovídající výdajům této Kanceláře v příloze upravující odvětvové třídění.“
Změny v Příloze 4 Konsolidační třídění:
Zrušeny tyto záznamové jednotky:
Záznamová jednotka 024 - Transfery přijaté obcí od obce v jiném okresu téhož kraje
Záznamová jednotka 025 - Splátky půjčených prostředků přijatých obcí od obce v jiném okresu téhož kraje
Záznamová jednotka 026 - Transfery poskytnuté obcí obci v jiném okresu téhož kraje
Záznamová jednotka 027 - Půjčené prostředky poskytnuté obcí obci v jiném okresu téhož kraje
Záznamová jednotka 028 - Transfery přijaté obcí nebo krajem z území jiného kraje
Záznamová jednotka 029 - Splátky půjčených prostředků přijaté obcí nebo krajem z území jiného kraje
Záznamová jednotka 035 - Transfery poskytnuté obcí nebo krajem na území jiného kraje
Záznamová jednotka 036 - Půjčené prostředky poskytnuté obcí nebo krajem na území jiného kraje
S touto změnou souvisí i změna v paragrafovém znění a úprava § 13 (změna vytučněna):
„(1) Konsolidační hledisko se uplatní u převodů příjmů nebo výdajů uvnitř soustavy rozpočtů s výjimkou rozpočtů a ostatních peněžních fondů obcí, krajů a dobrovolných svazků obcí.“
Z důvodové zprávy:
„Návrh počítá se zrušením záznamových jednotek, které se vztahují k vykazování územních samosprávných celků. Souvisí s návrhem novely vyhlášky č. 5/2014 Sb. Předmětem této související novely je mj. změna konsolidace příjmů, výdajů a financujících položek z titulu transferů, včetně vratek, a půjčených peněžních prostředků, včetně splátek, na úrovni územních rozpočtů (ÚSC). Jde tedy o obce, kraje a dobrovolné svazky obcí (DSO). Jejich příjmy, výdaje a financující položky budou nově konsolidovány s využitím identifikátoru partnera, nikoliv záznamové jednotky.
Touto úpravou bude možné provádět konsolidace za libovolně vybrané skupiny ÚSC nebo DSO, nikoliv pouze podle geografické příslušnosti (za okres, kraj nebo územní rozpočty celkem) jak tomu bylo doposud. V této souvislosti dojde ke zrušení záznamových jednotek, tedy již nebude schválený rozpočet a rozpočet po změnách rozepisován podle záznamových jednotek, což bylo v praxi mnohdy stěží proveditelné a nedávalo to smysl (např. při schvalování rozpočtu obce v případě poskytnutých transferů nemuselo být známo, že příjemce transferu bude ÚSC nebo DSO nacházející se na území jiného okresu nebo kraje). Schválený rozpočet a rozpočet po změnách nebude rozepisován podle identifikátoru partnera, ten bude použit pouze při třídění příjmů, výdajů a financujících položek ve skutečnosti. Dotčené záznamové jednotky tedy po této technické změně budou postrádat smysl své existence, a je tedy možné jejich úplné zrušení bez náhrady.
V rozpočtové skladbě tedy dochází ke zrušení nepotřebných záznamových jednotek v příloze č. 4, a v textové části vyhlášky se výslovně uvádí, že konsolidační třídění se nepoužívá ve sféře rozpočtů a ostatních peněžních fondů obcí, krajů a dobrovolných svazků obcí. Konsolidační třídění se nadále může uplatnit ve státním rozpočtu a v rozpočtech státních fondů.“