„Buďte digitálními lídry a nebojte se toho,“ apeloval Marek Řezáč

2 min čtení

24. 3. 2021

Jak by měl digitální úřad vypadat? Co musí nabízet a jaké nástroje je třeba pro dosažení tohoto stavu použít? Těmto otázkám se v debatě věnovali hosté studia:

  • - Roman Vrba, ředitel odboru eGovernmentu MV ČR
  • - Martin Kupka, poslanec PČR, místopředseda Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj
  • - Marek Řezáč, ředitel pro strategický rozvoj společnosti GORDIC
  • - Václav Koudele, strategický architekt pro veřejný sektor ČR a SR ze společnosti Microsoft

Roman Vrba zahájil debatu zhodnocením současného stavu: „V některých věcech jsme velmi pokročili, a máme dobře našlápnuto. Spousta věcí na centrální úrovni je na špičkové úrovni srovnatelné i v rámci Evropské unie.“

Na otázku jednoho z diváků, zdali by měla obec usilovat o povýšení digitalizace do druhého stupně odpověděl Martin Kupka: „Nemá vůbec smysl řešit otázku, jestli se posunout do druhého stupně nebo zůstat v prvním, protože klíčové je přece to, jak daleko budou mít občané k těm službám, to je základní věc.“

Václav Koudele a Marek Řezáč společně představili projekt Digitální úřad - www.digitalni-urad.cz. Nejenom úředníci, ale také běžní občané se na stránkách seznámí s výhodami, které digitální služby veřejná správa nabízí.

Na závěr apeloval Marek Řezáč na představitele veřejné správy, aby se digitalizaci nebránili: „Buďte digitálními lídry a nebojte se toho. Je to příležitost, není to hrozba.“

Celý záznam si můžete přehrát na YouTube.

Jaká řešení představuje GORDIC v rámci projektu Digitální úřad

Virtuální digitální úřad není pouhým konceptem, ale souborem již existujících, moderních nástrojů. Portál občana Gordic je pokročilým nástrojem pro online komunikaci občana s úřadem. Disponuje inteligentními formuláři pro řešení nejčastějších životních situací nebo možností spravovat a platit své závazky vůči městu. Participativní rozpočet občanům umožňuje zasáhnout do plánovaných investic města. Vedení radnice může navrhnout, jak nejlépe využít část rozpočtu na nejrůznější aktivity a projekty. Integrovaný rezervační systém Reservatic umožňuje lidem jednoduše vyhledat vhodný termín návštěvy úřadu a zarezervovat si ho.

Spisová služba GINIS představuje řešení pro oblast správy analogových i digitálních dokumentů v organizaci. Řídí je a spravuje po celou dobu jejich životního cyklu v souladu s platnou legislativou i národním standardem. Systém podporuje kompletní digitalizaci úřadu (včetně skenování a práce s elektronickými podpisy, pečetěmi i razítky) a automatizaci činností (zpracování často se opakujících podání). Integrovaná elektronická podpisová kniha umožňuje schvalování dokumentů. Vedoucí pracovník schvaluje elektronicky a podepisuje dokumenty v prostředí moderního webového klienta. Celý informační systém může úřad provozovat v cloudu. Spojením Ginisu jako nejpoužívanějšího informačního systému ve veřejné správě a prostředí Microsoft Azure vznikla unikátní cloudová služba pokrývající všechny základní potřeby současných veřejných institucí s vysokou mírou dostupnosti a bezpečnosti.

Roman Vrba (MV ČR) a Vladimír Dzurilla (NAKIT) představují Digitální úřad.