Novela ZDPH – § 48a Stavba pro sociální bydlení | GORDIC
Novela ZDPH – § 48a Stavba pro sociální bydlení
Na konci loňského roku, konkrétně dne 23. prosince 2024, byl ve Sbírce zákonů zveřejněn zákon č. 461/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a také některé další zákony. V předchozím článku jsme se podrobně věnovali novelizovanému znění § 48 ZDPH, který upravuje pravidla uplatnění DPH u staveb určených k bydlení. Nyní se zaměříme na nové ustanovení § 48a, které se týká staveb pro sociální bydlení (znění účinné od 1. 7. 2025 naleznete v závěru článku).
Původní definice staveb pro sociální bydlení byla obsažena v § 48 odst. 5 ZDPH pod písmeny a) až l). Tato úprava však působila problémy, protože k sociálnímu bydlení obvykle neslouží celá budova. Ukázkovým příkladem jsou např. domovy pro seniory, které obsahují často i nebytové prostory jako kadeřnictví, pedikúru apod. Podle původního znění se pak týkalo o stavbu pro sociální bydlení pouze z části, což činilo problémy při určení správné sazby daně v případě prodeje, výstavby či stavebních úpravách. Nová právní úprava proto lépe zohledňuje převažující využití stavby a přináší přehlednější členění definic do více odstavců.
Definici stavby pro sociální bydlení nově nalezneme § 48a, odst. 1 ZDPH (původně § 48, odst. 5, písm. a) – c) ZDPH). Novelou nedošlo k úpravě definic stavby rodinného domu (podlahová plocha nepřesahuje 350 m2) a obytného prostoru, naopak se výzmaně změnila definice stavby bytového domu. Dříve definici stavby bytového domu splňovala stavba, která neobsahovala obytný prostor s podlahovou plochou přesahující 120 m2, novelou pro vymezení staby bytového domu pro sociální bydlení bude stačit, když více než polovina podlahové plochy bude tvořena obytným prostorem pro sociální bydlení.
Př. Bytový dům obsahuje pouze byty - čtyři z bytů mají podlahovou plochu do 120 m2 a jeden nad 120 m2. Do 30. 6. 2025 se nejedná o stavbu bytového domu pro sociální bydlení, neboť obsahuje obytný prostor s podlahovou plochou přesahující 120 m2. Od 1. 7. 2025 se jedná o stavbu bytového domu pro sociální bydlení, neboť více než polovinu podlahové plochy tvoří obytný prostor pro sociální bydlení.
Další stavby pro sociální bydlení nalezneme v § 48a, odst. 2 ZDPH (do 30. 6. 2025 v § 48, odst. 5, písm. d) až j) ZDPH). Uvedené stavby vymezuje účel jejich používání ve vazbě na příslušné zákony, např. speciální lůžková zařízení hospicového typu podle zákona upravujícího veřejné zdravnotní pojištění. Tyto stavby jsou často v registru územní identifikace, tzv. RÚIANu, vedeny jako objekty občanské vybavenosti. Proto se u těchto staveb nevychází z údaje RÚIANu, ale ze skutečného účelu užívání konkrétní stavby, který musí daňový subjekt prokázat.
Stavby se smíšeným účelem užívání upravuje § 48a, odst. 3 ZDPH. Jedná se o stavby, u nichž více než polovinu podlahové plochy bude tvořit součet obytných prostor pro sociální bydlení a prostorů využívaných pro účely, které jsou uvedené v § 48a, odstavci 2 ZDPH.
Př.: Domov pro seniory má celkovou podlahovou plochu 800 m2, v přízemí je jídelna, v níž se poskytuje stravování externím strávníkům o podlahové ploše 100 m2 a obchůdek o podlahové ploše 70 m2. Protože je více než polovina podlahové plochy užíváno pro sociální bydlení, jedná se o stavbu pro sociální bydlení a bude použita snížená sazba pro celou budovu domova pro seniory (snížená sazba - viz § 49 ZDPH).
Problematiku obslužných staveb nalezneme v § 48a, odst. 4 ZDPH (do 30. 6. 2025 řešeno v § 48, odst. 5, písm. k ZDPH). Aby byly tyto obslužné stavby považovány za stavbu pro sociální bydlení, musejí splnit následující podmínky:
- obslužná stavba musí mít výhradní využítí k využití hlavních staveb (tzn. dle § 48a, odst. 1, písm. a) nebo b); § 48a, odst. 2 a odst. 3 ZDPH)
- obslužná stavba je zřízena na pozemku, který tvoří funkční celek alespoň s jednou z hlavních staveb
Př. Budova domova pro seniory má na pozemku, kde je vybudována, garáž, kterou využívá k parkování automobilů využívaných výhradně pro seniory (sociální služby). Jelikož jsou splněny podmínky (výhradní využití k poskytování sociálních služeb + tvoří funkční celek s hlavní budovou), je garáž také stavbou pro sociální bydlení.
Pokud by domov pro seniory využíval garáž také k parkování automobilu patřícího např. mateřské školce, nebyly by naplněny výše uvedené podmínky (mateřská školka není stavbou pro sociální bydlení podle § 48a odst. 1 písm. a) nebo b), odst. 2 a odst. 3 ZDPH) a garáž nelze považovat za stavbu pro sociální bydlení.
Důvodová zpráva uvádí, že pokud by na obslužné stavbě, která slouží výhradně k využití hlavní stavby (v našem příkladu garáž, která slouží pouze domovu pro seniory) byla umístěna reklama třetí osoby, pak stále platí, že tato obslužná stavba slouží výhradně k užití stavby hlavní, tzn. je stále stavbou pro sociální bydlení.
Obytný prostor upravuje § 48a, odst. 5 (do 30. 6. 2025 § 48, odst. 6 ZDPH), u definice nedochází k věcné změně. Obytným prostem pro sociální bydlení se rozumí obytný prostor s podlahovou plochou do 120 m2 a mistnost, která je užívána spolu s obytným prostorem se nachází ve stejné stavbě pevně spojené se zemí.
Př. Plátce postavil obytný prostor s podlahovou plochou do 120 m2 a spolu s tímto obytným prostorem je využívána garáž, která je místností a nachází se ve stejné stavbě jako obytný prostor. Obytný prostor vč. garáže jsou obytným prostorem pro sociální bydlení, neboť splňují podmínky, které ZDPH ukládá (velikost podlahové plochy + stejná stavba pevně spojená se zemí).
Způsob výpočtu podlahové plochy stanoví Ministerstvo financí vyhláškou (viz § 48a, odst. 6 ZDPH). Tato vyhláška nebyla k datu publikování článku zveřejněna ve Sbírce zákonů, návrh vyhlášky je ve fázi, kdy byl projednán pracovními komisemi. Dle návrhu vyhlášky se podlahová ploch vypočte jako součet podlahových ploch jednotlivých místností a prostorů uvnitř obvodobé kontrukce stavby, která odděluje tuto stavbu od vnějšího prostředí. Do podlahové plochy se dle návrhu vyhlášky nebude započítávat podlahová plocha:
- půdy,
- lodžie,
- schodiště, výtahové šachty nebo jiné místnosti, prostoru anebo jejich části, které jsou určeny k obdobnému využití, nebo
- místnosti, prostoru nebo jejich části, které jsou výhradně určeny k využití jako technologické zázemí (neplatí pro rodinné domy)
Generální finanční ředitelství přislíbilo poskytnout informace k jednotlivým oblastem novely zákona o DPH, dosud však zveřejnilo pouze informace týkající se změn v plátcovství a registračním řízení. Jakmile bude zveřejněna informace týkající se § 48a ZDPH, neprodleně ji uveřejníme na našem Metodickém portále.
Zdroje:
- Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, v platném znění
- Zákon č. 461/2024 Sb., k terým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 358/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, v platném znění
- důvodová zpráva k zákonu č. 461/2024 Sb.
- Návrh vyhlášky o způsobu výpočtu podlahové plochy pro účely daně z přidané hodnoty
- Veřejný dálkový přístup k datům RÚIAN